-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:8189 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

دربارة چند بار شستن صورت و دست ها در وضو توضيح دهيد.

در وضو، شستن صورت و دست ها مرتبة اوّل واجب و مرتبة دوم جائز و مرتبة سوم و بيشتر از آن حرام مي باشد.

در اين كه كدام شستن، اوّل يا دوم يا سوم حساب مي شود، مربوط به قصد و نيت كسي است كه وضو مي گيرد. اگر به قصد شستن مرتبة اوّل مثلاً چند بار و چند مشت آب به صورت بريزد، اشكال ندارد، يعني همة آن ها جزو شستن اوّل حساب مي شود. در حقيقت شستن مرتبة اوّل وقتي تمام مي شود كه به قصد وضو آن مقدار آب به صورت يا دست ها بريزد كه آب تمام عضو را فرا بگيرد. وقتي كه تمامي مقدار لازم شسته شد، شستن مرتبة اوّل محقق شده است. حال اگر بعد از شستن مرتبة اوّل دوباره به قصد شستن آب بريزد و تمامي صورت يا دست ها را مانند مرتبة اوّل بشويد، جائز است، گرچه برخي از علما در مورد شستن مرتبة دوم اشكال كرده اند.

شستن مرتبة سوم جايز نيست، يعني اگر مرتبة سوم بشويد، كار حرامي انجام داده است، گرچه ممكن است در برخي صورت ها وضويش صحيح باشد.







مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.